BMI – wzór do obliczania

BMI (Body Mass Index) to Indeks Masy Ciała Queteleta. Na jego podstawie określa się stopień otyłości człowieka. Na przykład BMI powyżej 30 oznacza, że masa ciała jest o około 20% większa niż pożądany poziom. Oczywiście zawsze należy pamiętać, że stosunek masy ciała do wzrostu jest też uzależniony od budowy szkieletu i masy mięśniowej. Jednak z powodów praktycznych podział na kategorie masy według BMI jest stosowany najczęściej.

Nadwaga i otyłość z BMI > 27 jest związana z trzykrotnie wyższym ryzykiem wystąpienia cukrzycy, hipertensji (nadciśnienia), ICHS (ischemicznej choroby serca) i naczyniowego udaru mózgu.

Indeks Masy Ciała BMI

Wynika ze stosunku wzrostu do masy ciała. Łatwo go obliczyć dzieląc masę (w kilogramach) przez wzrost (w metrach) do kwadratu.

Na podstawie obliczonego BMI można ocenić czy mamy odpowiednią masę ciała.

waga:
wzrost:
 


BMI poniżej 19. Niedowaga (chudość).

Osobie z tak niskim indeksem grożą problemy ze zdrowiem. Należy chociaż umiarkowanie przytyć. Zwykle taką wagę mają modelki, ogólnie stan ten może sygnalizować problemy z anoreksją mentalną.

BMI w zakresie 19 – 25

To waga idealna, bez ryzyka zachorowań związanych z masą ciała. Oby tak dalej! Regularnie ćwicz i jedz jak dotychczas, żeby utrzymać swoją wagę.

BMI jest w zakresie od 25 do 30

Nadwaga. Ryzyko pojawienia się problemów zdrowotnych wynikających ze zbyt dużej masy ciała jest umiarkowanie podwyższone. Postaraj się trochę schudnąć, jeść zdrowiej, ćwiczyć i wzmocnić ciało.

BMI jest w zakresie od 30 do 35

Otyłość 2. stopnia (średnia). Grożą bardzo poważne problemy zdrowotne. Należy zwrócić się do lekarza, żeby doradził odpowiedni program diety.

BMI jest w zakresie od 35 do 40

Otyłość 2. stopnia (średnia). Grożą bardzo wysokie ryzyka zdrowotne. Należy zwrócić się do lekarza, żeby doradził odpowiedni program diety.

BMI jest wyższe niż 40

Otyłość 3. stopnia (ciężka). Nie lekceważ swojego stanu zdrowia i postaraj się w trybie przyspieszonym zrobić coś ze swoją masą ciała. Bardzo wysokie ryzyko problemów zdrowotnych!


Uwaga:
U poszczególnych osób wartości BMI mogą nie być tak jednoznaczne, dużo bowiem zależy od budowy szkieletu, ciężaru masy mięśniowej i innych czynników. Ludzie z potężnym szkieletem albo bardzo umięśnieni, np. kulturyści i sportowcy, będą mieć wysoki BMI, a mimo to nie będą otyli.